Aktualności

kids read
  • poznaje litery: „t”, „d”, „k”, „l” - małą i wielką, drukowaną i pisaną (opisuje ich wygląd, odtwarza ich kształt) ,
  • czyta sylaby, wyrazy utworzone z poznanych liter,
  • rozpoznaje i nazywa zapisy cyfrowe liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
  • poznaje zwyczaje domowych pupili (psów i kotów),
  • utrwala nazewnictwo urządzeń elektrycznych, określa ich zastosowanie,
  • zostaje zapoznany z własnymi prawami, wymienia swoje obowiązki,
  • stosuje znaki: równości, mniejszości, większości (=, >,<),
  • układa zdrowy jadłospis na cały dzień w oparciu o piramidę zdrowego odżywiania,
  • wykonuje zdrowe kanapki,
  • poznaje specyfikę pracy lekarza; wyjaśnia, u kogo należy szukać pomocy w czasie choroby,
  • poszerza swoją wiedzę na temat prehistorycznych zwierząt,
  • wymienia produkty powstałe z chemicznej obróbki węgla.

Piosenki

Wiersze

„Maluję wielki dom”

sł. i muz. K. Gowik

 

1. Maluję wielki dom. Ściany ma, okna ma, dach czerwony.

    A przed domem koty dwa, a w ogródku: mama i ja!

 

Ref.: Serduszka biją nam żywe: puk, puk, puk, puk.

         Mój dom po prostu jest prawdziwy, bezpiecznie jest tu.

 

2. Nad domem słońce lśni, ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.

    Tata z bratem w piłkę gra, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją ...

 

3. Za oknem rośnie las, pośród drzew idzie jeż i sarenka.

    Babcia koszyk grzybów ma, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją ...

 

4. Już dom gotowy mam! Taki dom, duży dom dla rodzinki.

    Dziadek jeszcze niesie psa, a w ogródku: mama i ja!

 

Ref.: Serduszka biją ...

 

„Kundelek Felek”

sł. i muz. K. Gowik

 

Ref.: Kundelek Felek ma nos jak kartofelek.

         Ma uszy jak miotełki, pazurki jak widełki.

         I takie wielkie, gorące serce Felek ma,

         że wielką miłość wszystkim z niego da!

 

1. Kundelek Felek często się smuci,

   że jego pani do domu nie wróci.

   I bardzo tęskni, i wciąż pamięta,

   bo takie właśnie są wszystkie zwierzęta.

Ref.: Kundelek Felek ...

 

2. Kundelek Felek z radości szczeka

   i piłkę goni, gdy ta mu ucieka.

   A kiedy burza, deszcz pada z nieba,

   to Felka mocno tak przytulić trzeba!

Ref.: Kundelek Felek ...

 

4. Kundelek Felek zły bywa czasem

   i wtedy warczy jak traktor pod lasem!

   Więc szybko podaj mu psie pyszności,

   a wtedy miną mu pieskowe złości.

Ref.: Kundelek Felek ...

 

5. Choć nic nie mówią nasze zwierzaki,

   to chcą opieki i twojej uwagi.

   Bo każde czuje swego człowieka,

   kocha i tęskni, i zawsze czeka. 

 

„Zdrowe czy niezdrowe?”

sł. i muz. K. Gowik

 

1. Marudzisz czasem tak, że mamie słów już brak

   i cały świat jest zły, tak jak ty.

   I ciągle mówisz: nie! I obiad też jest be!

   Więc radę dobrą dam dzisiaj ci.

 

Ref.: Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,

         kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.

         Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,

         pomachaj do marchewki już z daleka.

         Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,

         na spacer co dzień iść i dobry humor mieć.

 

2. Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są

   i dadzą siłę ci – raz, dwa, trzy!

   Owoców słodki sok przez cały długi rok

   uśmiechu doda i otrze łzy.

Ref.: Uśmiechnij się ...

 

3. Nikt nie chce smutny być, urosnąć każdy chce.

   Lecz jak to zrobić, gdy mówisz: nie?

   Więc szybko powiedz: tak! To przecież lepiej brzmi!

   A za marudą zamkniesz już drzwi!

Ref.: Uśmiechnij się ...

 

„Dinozaur w szafie”

sł. i muz. K. Gowik

 

1. Dziś w przedszkolu, w szafce Olka coś tupało, coś szurało, coś syczało.

Gdy ją pani otworzyła, coś wypadło i od razu kapcie Oli zjadło!

Ref.: Kto polubi dinozaura, dinusia dzidziusia?

Malutki jest i zgubił się swej mamie. Kto pogłaska go po głowie i   bajkę opowie?

Kto dinozaurem dziś się zajmie?

 

2. Biega Dino po dywanie, paszczą kłapie, za ubranka dzieci łapie!

Ale dzieci się nie boją dinozaura, pani nawet nosek mu wytarła!

Ref.: Kto polubi ...

 

3. Usiadł Dino przy stoliku głodny taki! Połknął książkę, dwa mazaki.

Pogryzł zeszyt i pochrupał wszystkie kredki, a na koniec Majce zjadł skarpetki!

Ref.: Kto polubi ...

 

4. Po spacerze wszystkie dzieci go szukały, ale zniknął Dinuś mały ...

Pewnie mama go znalazła i zabrała. Cała nasza grupa posmutniała.

Ref.: Kto polubi ...

„Chory kotek”

Wyszedł kotek na deszczyk,

Dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,

Nogi w błocie przemoczył.

 

Kładzie mama koteczka

Do ciepłego łóżeczka.

Bierze synka za rączkę:

- Oj, masz, synku, gorączkę.

 

Przyszedł tatuś wieczorem

Z siwym panem doktorem.

- Ratuj, panie doktorze,

Bo synkowi wciąż gorzej!

 

Doktor kotka opukał,

Okularów poszukał

I powiada: - Dam ziółka,

Będzie zdrowy jak pszczółka.

 

Dam i proszki na dreszcze,

Niech przeleży dzień jeszcze,

Ale lepsze niż proszki

Są na deszczyk kaloszki.

/Wanda Grodzieńska/

 

„O prawach dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

 

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

 

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

 

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

 

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu w wierszu poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

/Marcin Brykczyński/

„Małe cuda”

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.

 

Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!

 

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.

 

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy – chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

/Agata Widzowska/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej o nas

Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?

Zapraszamy do kontaktu tel.: (34) 324 62 44 oraz 504 876 818,
przesłania do nas wiadomości e-mail: sekretariat@przedszkole-nazaretanek.pl
lub po prostu odwiedzin. 

swieta rodzina

Troszczymy się z Bożą pomocą o Wasze najdroższe pociechy :-)