ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
- Przedszkole jako placówka katolicka, realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, przyjmując za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
- Wychowanie w przedszkolu opiera się na chrześcijańskiej koncepcji osoby, głoszonej przez Kościół Katolicki. Każdemu dziecku niezależnie od przekonań rodziców (prawnych opiekunów - zwanych dalej „rodzicami”) zapewnia się poszanowanie jego godności i respektowanie tożsamości.
- Przedszkole podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej.
- Celami, jakie zakłada się w pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej w przedszkolu są:
- wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci,
- zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
- udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Ważnym celem przedszkola jest stworzenie wspólnoty wychowawczej, której zadaniem jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu angażowanie środowiska przedszkolnego, nauczycieli i rodziców, do podejmowania i realizowania wspólnych inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, promowania ich uzdolnień oraz tworzenie klimatu rodzinnego.
- Przedszkole pełniąc funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziny realizuje swe zadania w ścisłej współpracy z rodzicami dziecka oraz osobami i instytucjami wspierającymi działalność przedszkola, w trosce o bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój wychowanka.
- Przyjmując dziecko do przedszkola, przyjmujemy całą jego rodzinę ukazując jako wzór do naśladowania życie Najświętszej Rodziny z Nazaretu. Współpracujemy z rodzicami dzieci w szczególności w zakresie wychowania, opieki i nauczania dzieci – w celu wspierania wychowawczej roli rodziny. Poza bieżącą indywidualną współpracą, formy i sposoby organizacyjne ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
§ 3
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza jest organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną programy edukacji przedszkolnej.
- Realizacja założeń podstawy programowej odbywa się w czasie nie krótszym niż pięć godzin dziennie.
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego, wspomaga rozwój edukacji dziecka poprzez realizację celów zawartych w podstawie programowej, w sposób szczególny poprzez:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie chrześcijańskiego systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Z uwagi na katolicki charakter placówki wychowanie religijne jest integralnie związane z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną, uwzględniającą możliwość wprowadzania nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 13
- Przedszkole funkcjonuje cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący:
- przerwa wakacyjna trwa od 1 lipca do 31 sierpnia,
- Bożonarodzeniowa od 24 grudnia do 1 stycznia,
- Wielkanocna – od czwartku poprzedzającego święta do najbliższego poniedziałku po świętach
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 7.00 do 16.00, w dni robocze, od poniedziałku do piątku.
- Dzieci przyprowadzane są i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich pisemnie osobę dorosłą, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 14
- Nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest bezpłatne. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach 8.00 – 13.00.
- Zajęcia dodatkowe odbywające się w godzinach podanych w pkt. 1 wydłużają czas realizacji podstawy programowej.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, programy wpisane w przedszkolny zestaw programów oraz roczny plan pracy przedszkola.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
- Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (zajęcia rytmiczne, taniec, angielski, logopeda).
- Za zajęcia dodatkowe przedszkole nie pobiera dodatkowych opłat.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
§ 15
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka.
ROZDZIAŁ VII
RODZICE
§ 19
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z koncepcji przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy dziecku,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyboru zajęć dodatkowych oferowanych przez przedszkole,
- aktywnego włączania się w życie przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- regularna i stała współpraca z nauczycielem, pod którego opieką znajduje się ich dziecko,
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola (pod pojęciem przyprowadzania rozumie się oddanie dziecka bezpośrednio pod opiekę nauczyciela),
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
- przyprowadzanie dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- respektowanie czasu pracy przedszkola,
- zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia dziecku objętemu rocznym przygotowaniem przedszkolnym,
- informowanie na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerów telef., itp.,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
- Przyprowadzanie i odbieranie Dziecka z Przedszkola opiera się na następujących zasadach:
- rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
- dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby, które mają zdolność do czynności prawnych (w myśl Kodeksu Cywilnego osoby powyżej 13 lat), upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby wyznaczonej do odbioru dziecka, serię i nr dowodu osobistego. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica lub prawnego opiekuna. Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do nauczyciela danej grupy i pozostają w dokumentacji przedszkola.
- rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę osoby dyżurującej.
- w przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie oddane pod jej opiekę, a o fakcie tym zostanie poinformowany Dyrektor Przedszkola lub osoba zastępująca.
- w wypadku, o którym mowa w pkt. e, nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną, upoważniona osobę.
- rodzice lub opiekunowie, w wypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola w godzinach pracy placówki (sytuacje losowe), zobowiązani są do szybkiego poinformowania o zaistniałym przypadku oraz uzgodnienia sposobu odbioru dziecka. W tym czasie nauczyciel zapewnia opiekę nad dzieckiem.
- życzenia rodzica dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądowe.
- rodzice (osoby upoważnione) z chwilą odebrania dziecka z grupy ponoszą za nie całkowitą odpowiedzialność; przy odbieraniu dziecka z placówki momentem przejęcia opieki nad nim jest: moment przywitania się dziecka z rodzicem.
- w czasie pobytu dziecka w placówce poza godzinami pracy przedszkola odpowiadają za nie rodzice np. podczas festynu itp.
- w przypadku odbierania dziecka z placu zabaw osoby odbierające dziecko zobowiązane są do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka.