Aktualności

kids read

Cele dydaktyczno-wychowawcze – kwiecień:

  • wprowadzenie pojęć: radość, kultura;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Piosenki

,,Mali wynalazcy”

sł. Marcin Przewoźniak, muz. Krzysztof Mroziński

Czy dorośli już nam wszystko

wymyślili?

Wynaleźli, opisali

i odkryli?

Leki, drony i smartfony,

i żarówki…

Poczekajcie! Nadciągają

mądre główki!

Bo my… Bo my…

Bo my… Bo my…

Ref.: Wymyślimy coś takiego,

coś dobrego i fajnego.

Coś takiego, że dorośli będą,

będą nam zazdrościć!

Wymyślimy galaretkę,

która leczy.

I maszynę, która sprząta

nasze rzeczy.

I rajstopy, co się same

zakładają,

oraz lody, które nas

nie przeziębiają!

A tak! A tak!

A tak! A tak!

Ref.: Wymyślimy coś takiego…

Będą żelki na zły humor

i lenistwo.

I parasol, który chroni

środowisko.

Dorośniemy, odkryjemy

– zobaczycie.

Urządzimy naszą Ziemię

wyśmienicie.

Hurra! Hurra!

Hurra!

Ref.: Wymyślimy coś takiego…

,,Grzeczne słówka”
sł. Agnieszka Galica, muz. Danuta i Karol Jagiełłowie

Już od taty i od mamy,

te trzy słowa dobrze znamy,

które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.

Te magiczne słowa trzy,

pewnie znasz je także ty,

używajcie ich na co dzień, proszę was.

Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję,

to zwykle w życiu skutkuje,

niech dobre więc wychowanie,

na zawsze z tobą zostanie. (bis)

Ludzie dobrze wychowani,

tak mówiła nasza pani,

i to prawda, sprawdziliśmy,

wierzcie mi, te trzy słowa dobrze znają

i ich ciągle używają,

więc nie zapominaj o nich także ty.

Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…

Przestaliśmy już być mali,

więc będziemy nauczali,

jak używać tych magicznych, pięknych słów.

Aby świat był dużo lepszy,

ludzie stali się grzeczniejsi,

by obyczaj ten zagościł u nas znów.

Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…

Kącik Dobrego Startu

„Grotołazi”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Grotołazi po jaskiniach

chodzą z przyjemnością. //

Lubią być pod ziemią,

mimo że czasami mokną. //

W uszach brzmi niezwykła cisza,

ciemno, niewyraźnie. //

Widok śpiących nietoperzy

wzbudza wyobraźnię. //

„Pętelki

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Emilka ma kurtkę, kupiła ją mama. //

Dziewczynka nie lubi swej nowej kurteczki. //

By zapiąć ją, musi zakładać pętelki, //

bo kurtka ma małe, drewniane kołeczki. //

Emilka codziennie się trudzi ogromnie, //

by równo założyć tych kilka pętelek, //

bo jeśli nie zapnie kołeczków dokładnie, //

to wiatr ją przewieje i złapie kaszelek. //

 

Wiersze

,,Robotek”

Joanna Papuzińska

Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.

Co to będzie?

Mały robot, Robotek.

Dla kogo?

No, nie dla mnie,

Ja go dam naszej mamie.

Robotek co dzień o świcie

Nastawi dla wszystkich wodę na mycie,

Do sklepu zbiegnie na dół

I zakupy zrobi do obiadu.

Pozdejmuje kożuchy z mleka,

Szczypiorek drobno posieka,

Wyprasuje fartuszki,

Guzik przyszyje do bluzki.

Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,

A mama będzie leżeć na tapczanie

I książki czytać.

Albo nas pytać:

„A może byśmy poszli do kina, kochani?”

„Kwoka”

Jan Brzechwa

Proszę pana, pewna kwoka

Traktowała świat z wysoka

I mówiła z przekonaniem:

– Grunt – to dobre wychowanie!

Zaprosiła raz więc gości,

By nauczyć ich grzeczności.

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym

W progu garnek stłukł kopytem.

Kwoka wielki krzyk podniosła:

– Widział kto takiego osła?!

Przyszła krowa. Tuż za progiem

Zbiła szybę lewym rogiem.

Kwoka, gniewna i surowa,

Zawołała: – A to krowa!

Przyszła świnia prosto z błota.

Kwoka złości się i miota:

– Co też pani tu wyczynia?

Tak nabłocić! A to świnia!

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie

Siąść cichutko w drugim rzędzie,

Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,

Coś o łbie baranim rzekła

I dodała: – Próżne słowa,

Takich nikt już nie wychowa,

Trudno… Wszyscy się wynoście!

No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,

Była dobrze wychowana?

Cele dydaktyczno-wychowawcze – marzec:

  • wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Kącik Dobrego Startu

„Wiosenna chmura”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Zakrywa słońce

chmura wiosenna. //

Jest dziś leniwa

i trochę senna. //

Ma za zadanie

pokropić deszczem, //

a ona chętnie

spałaby jeszcze. //

Wiosenny deszczyk

potrzebny, aby //

rosły nam kwiaty,

drzewa i trawy. //

„Dzwonki”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Dzwoni duży dzwon. /

Bim – bam – bom. //

Przypomina on. /

Bim – bam – bom. //

Dzwoni duży dzwon. /

Bim – bam – bom, //

Że już święta są. /

Bim – bam – bom. //

Dzwoni dzwonek mały. /

Biri, biri, bam. //

Aż się trzęsie cały. /

Biri, biri, bam. //

Mały cienko brzmi. /

Biri, biri, bi. //

Duży nisko brzmi. /

Bim – bam – bom. //

 

Wiersze

„W zagrodzie”

Bożena Forma

Wstawać wszyscy wstawać,

dzionek się zaczyna.

Słoneczko już świeci

to dobra nowina.

Gospodyni Magda

z łóżka wyskakuje.

Krząta się po domu,

czasu nie marnuje.

Już czekają kury,

kaczki i perliczki.

Kogut, kilka gęsi,

indor i indyczki.

Gospodyni w wiadrach,

czystą wodę niesie.

Ptactwu sypie karmę,

głodne wszystkie przecież.

Wypuszcza z obory

krowę i barana,

niech na łące trawę

skubią już od rana.

Jak to gospodyni

dba o swą zagrodę,

zawsze bardzo chętnie

pokazać wam mogę.

„Wielkanocny stół”

Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

 

Piosenki 

,,Przyszła wiosna do niedźwiedzia”

sł. Anna Bernat, muz. trad.

Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Pogłaskała słonkiem,

dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.

Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu,

a on śpi i już!

Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała.

Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu,

a on śpi i już!

Nadleciała pszczółka mała:

„Zbudź się, misiu, zbudź!”.

Bzyku – bzyk do ucha, widział kto leniucha!

Ledwie pszczółka bzyk – bzyknęła,

Niedźwiedź krzyknął: „Miód!”.

,,Śmigus-dyngus”
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

W Poniedziałek Wielkanocny

poganiał wiatr chmurki,

By zrosiły ciepłym deszczem

Zajączka i kurki.

W trawie schował się zajączek,

a kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,

Wietrzyku psotniku?

Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Wiadro z wodą wziął zajączek,

a kurki – dzbanuszek.

Chlust na wietrzyk, a on woła:

– Już myć się nie muszę.

Przez okienko widział wszystko

cukrowy baranek:

– Oj, nie będę dynguśnikiem,

bo w domu zostanę!

Ref.: Śmigus-dyngus…

Cele dydaktyczno-wychowawcze – luty:

  • wprowadzenie pojęć: szacunek do przyrody, otwartość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g , wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Kącik Dobrego Startu

„Świeca”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Przede mną świeca

w świeczniku stoi. //

Płomień drży cały.

Czego się boi? //

Migoce światło

różowozłote. //

Patrzeć na świeczkę

wciąż mam ochotę. //

Dziwne wydaje

się to, że ludzie //

kiedyś nie znali

wcale żarówek. //

Żyli w półmroku,

przy świetle świec. //

Dobrze, że teraz

prąd w domach jest. //

„Wyprawa z plecakiem”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Chciałabym kiedyś

pojechać nad rzekę. //

Pływać kajakiem,

lub wędrować brzegiem. //

Ref.: I spać w namiocie

na materacu. //

Budzić się pośród

świergotu ptaków. //

Chciałabym chodzić

po górskim szlaku. //

Wspomnienia piękne

nosić w plecaku. //

 

Piosenki

,,Woda”

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Witold Jarosiński

Ref.: Można żyć bez czekolady, jajek albo chleba.

Lecz bez wody nie da rady! Bez niej żyć się nie da! (x2)

Rzeki, morza, oceany opływają Ziemię.

Słodkie stawy czy jeziora, pełne ryb strumienie.

Woda także w chmurach mieszka i w obłokach drzemie,

skąd w ulewach oraz deszczach lubi spaść na ziemię.

Ref.: Można żyć…

Co dzień, gdy z przedszkola wracasz, biegniesz umyć ręce.

Woda w kranie cię zaprasza szmerem swym w łazience.

Pyszna zupa już na stole też by nie powstała,

gdyby wody na rosołek mama nie zagrzała.

Ref.: Można żyć…

Wiem, masz wody pod dostatkiem. Lecz gdy myjesz zęby,

zakręć kran, byś jej przypadkiem nie lał bez potrzeby.

Wiedz, że są na świecie kraje, gdzie jest jej za mało.

Zadbaj, by to, co dostajesz, się nie marnowało.

,,Piosenka o podróżach”
sł. i  muz. Joanna Bernat

A kiedy już urosnę,

to słowo wszystkim daję,

zostanę podróżnikiem

i zwiedzę wszystkie kraje.

Ref.: Podróże, ach, podróże,

te małe i te duże.

Kochamy je, bo przecież

tak wiele uczą nas o świecie.

Polecę do Berlina,

odwiedzę tam kuzyna.

Z Warszawy do Krakowa

też będę podróżować.

Ref.: Podróże…

W Afryce lwa zobaczę,

pobiegam z żyrafami.

W Australii spotkam strusia,

poskaczę z kangurami.

Ref.: Podróże…

A kiedy już urosnę,

to słowo wszystkim daję,

zostanę podróżnikiem

i zwiedzę wszystkie kraje.

Ref.: Podróże…

 

Wiersze

,,Pstryk”

Julian Tuwim

Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek-elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz-
Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno –
Widno – ciemno.

Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło?

Właśnie stąd!

 

„Gimnastyka dni tygodnia”

Ilona Dziubek

Gimnastyka – dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna,

trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,

wtorek lubi kroki w boki.

Środa kręci dwa kółeczka,

no a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

a sobota robi ślady.

I tak przez tydzień cały,

dni tygodnia wciąż szalały.

Cele dydaktyczno-wychowawcze – styczeń:

  • wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa                           i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Kącik Dobrego Startu

„Wzorek na pasku”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Dziadek ma zegarek, //

piękny, posrebrzany. //

A na pasku wzorek //

jest namalowany. //

Wzorek rysujemy, //

bardzo się staramy. //

I z pomocy pani //

już nie korzystamy. // (x2)

„Schody”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Stopień po stopniu, schodek po schodku

idziemy w górę, wciąż do celu. //

Stopień po stopniu, schodek po schodku,

chodź razem z nami, przyjacielu. //

Stopień po stopniu, noga za nogą

schodzimy teraz wolno schodami. //

Schody potrzebne są, bo służą,

by się przemieszczać między piętrami. //

 

Piosenki

,,Tęgi mróz”

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.

Pomaluję szyby w kwiatki,

Na czerwono nos Agatki,

Kubę mocno szczypnę w uszy,

Mroźnym śniegiem prószył.

Ref.: Tęgi ze mnie mróz.

Tęgi ze mnie mróz.

Tęgi mróz.

Tęgi ze mnie mróz. (x2)

Na jeziorze zmrożę wodę,

Woda się pokryje lodem.

Dach ozdobię sopelkami,

Będę skrzypieć pod nogami.

Ref.: Tęgi ze mnie…

Będę trzeszczał, będę ściskał,

Będę straszył, szczypał, świstał.

Niech do domu szybko zmyka

Ten, kto wyszedł bez szalika.

Ref.: Tęgi ze mnie…

,,Zimowa poleczka”
sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie

kochają bałwanki i tańczą ją co dzień.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha,

hi, hi, hi, hi.

Śniegowe bałwanki

to my, właśnie my!

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki,

z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha…

Stanęły na chwilkę, by pot otrzeć z czoła,

lecz skoczna muzyka do tańca znów woła.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha…

 

Wiersze

„Gimnastyka dni tygodnia”

Ilona Dziubek

Gimnastyka – dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna,

trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,

wtorek lubi kroki w boki.

Środa kręci dwa kółeczka,

no a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

a sobota robi ślady.

I tak przez tydzień cały

dni tygodnia wciąż szalały.

„Pory roku”

Stanisław Karaszewski

Cztery pory ma rok cały.

Każda inna oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,

lato w słońcu, jesień w liściach.

Wiosna, lato, jesień, zima,

cztery pory rok nasz ma.

Każda inne zna zabawy,

każda w co innego gra.

Wiosna lubi rower, piłkę,

lato łódki i kajaki.

Jesień rolki, hulajnogi,

zima narty, łyżwy, sanki.

Wiosna, lato, jesień, zima,

cztery pory rok nasz ma.

Każda inne zna zabawy,

każda w co innego gra.

Wiosna stawia babki z piasku,

lato kąpie się w basenie,

jesień spaceruje w lesie,

zima śnieg w bałwanka zmienia.

„Dla każdego coś zdrowego”

Stanisław Karaszewski

Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie, ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!

Cele dydaktyczno-wychowawcze – grudzień:

  • wprowadzenie pojęć: troskliwość, współpraca;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Kącik Dobrego Startu

„Zima”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Piękny rysunek dziś zrobiłam.

Na mojej kartce jest korona. //

Musi być bardzo niewygodna,

gdy jest na głowę założona. //

Ref.: Zima koronę na głowie ma,

w lodowym zamku mieszka tam. //

Koronę narysuję ja,

w prezencie mojej mamie dam. //

„Prezent na święta”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Kiedy święta już nadejdą, //

wtedy na prezenty czekam. //

Choć wieczerza zakończona, //

to Mikołaj z paczką zwleka. //

A gdy wreszcie się pojawi, //

wtedy prezent swój dostanę. //

A co w paczce tej odnajdę, //

tego to ja nie wiem wcale. //

 

Piosenki

,,Fabryka Świętego Mikołaja”

sł. i muz. Adrianna Furmaniak-Celejewska

 

Ref.: Pada śnieg, za oknami srebrzysta biel.

Śpiewa wiatr, kto nadchodzi, już każdy wie.

To z Laponii Mikołaj na sankach mknie.

Czy odwiedzi mnie? Czy odwiedzi mnie?

Bo ja w snach już raz go odwiedziłem,

do fabryki skrzatów wyruszyłem

i pociągiem się wybrałem w magiczny świat,

w którym konduktorem został skrzat.

Pierwsza sala to misiowo, tu jest zawsze kolorowo.

Najpierw główka, oczy, uszy i już misia skrzacik uszył,

teraz włoży mu kubraczek, na czapeczce zrobi szlaczek,

potem czule pocałuje, do pudełka zapakuje!

Ref.: Pada śnieg…

W drugiej sali są pajace, jeden klaszcze, drugi skacze.

Mają oczka malowane, skrzacik zrobił to wspaniale!

Teraz włoży im kubraczki, na czapeczce zrobi szlaczki,

potem czule pocałuje, do pudełka zapakuje!

 

,,Strojnisia choinka”
sł. Jadwiga Mackiewicz, muz. Krystyna Kwiatkowska

 

Zielone gałązki, a na każdej świeczka,

w stroiku z bibułki stoi choineczka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,

wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy.

Hej! Kolęda, kolęda!

Kolory tęczowe w bombkach latarenkach –

choinka w kolorach strojna jak panienka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka…

Gra wicher zimowy w sadzie za oknami –

strojnisia choinka słucha razem z nami.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka…

 

Wiersze

,,Domek dla ptaszków”

Irena Suchorzewska

Dziś w przedszkolu

Krzyś i Tomek

Zmajstrowali

Ptaszkom domek.

Jest podłoga,

Jest i daszek,

Żeby się mógł

Schować ptaszek.

Jest tam miejsce

Na okruszki

Dla wróbelka, pośmieciuszki,

Jest i gwoździk

Na skraweczki

Dla łakomej

Sikoreczki.

„Świąteczne podarki”

Rafał Lasota

Pod choinką są prezenty.

Każdy prezent jest zamknięty.

Każdy prezent na mnie zerka,

Bym rozwinął go z papierka.

Wyobraźnią już rysuję,

Co tam w środku się znajduje?

Może misiek, klocki może…

Ty prezencie! Ty potworze!

Złość już mnie za gardło ściska,

Chcę rozwinąć prezenciska!

Łypią na mnie pod choinką

Kolorową kuszą minką!

To za wiele! Ponad siły!

Już nie będę dla nich miły!

Niech już idą z mego domu!

Ja je oddam byle komu!

Nawet łezka mi nie spłynie,

Gdy to wszystko w koszu zginie!

Ale… jeśli w tych paczuszkach

Dwa cukrowe są jabłuszka?!

Jeśli jest tam misio mały,

Co zielone ma sandały!

Może są tam cukiereczki

I orzeszki, i książeczki…!

Trudno!

Choć się czas odwleka,

To ja na nie już poczekam…

Cele dydaktyczno-wychowawcze – listopad:

  • wprowadzenie pojęć: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Kącik Dobrego Startu

 

„Góry Tatry”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Podnoszę głowę wysoko, //

By ujrzeć Giewontu szczyt. Hej! //

Ta góra mi przypomina //

Rycerza, który tu śpi. Ciii! //

Ref.: Czy burza jest, czy wieje wiatr. //

Podziwiam te szczyty Tatr. Hej! //

„Kałuża”

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Przed domem kałuża,

okrągła, nieduża. //

Gdy kijek mam w ręce,

po wodzie nim kręcę. //

Po chwili, tak bywa,

obraz się rozmywa. //

Rysunek na wodzie

dziś mi nie wychodzi. //

Choć deszcz był nieduży,

nie brak tu kałuży. //

Wciąż kijkiem wywijam,

gdy kolejne mijam. //

 

Piosenki

 

,,Polska – mój dom”

sł. Urszula Kamińska, muz. Agnieszka Widlarz

Właśnie tutaj jest twoja ulica,

mama, dom, przedszkole oraz pies.

Miasto, wioska, kolega, dzielnica,

a to wszystko to Polska jest!

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina

od Bałtyku po szczyty Tatr.

Tu jest Polska, ojczysta kraina.

Biały orzeł jej strzeże od lat!

Morze, góry, jeziora i lasy,

pola zbóż kołysze lekki wiatr.

Zwiedzaj Polskę, wyruszaj na trasy.

I jej legend poznawaj świat.

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)

Polska, Polska! – kibicuj z innymi,

wtedy gdy drużyna twoja gra.

potem w stroju biało-czerwonym

wspólnie z nimi odśpiewaj hymn!

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)

 

,,Moje pomysły w deszczu”


sł. Urszula Piotrowska, muz. Dariusz Kabaciński

Deszcz za oknem kap, kap, kap,

a ja myślę sobie tak:

– Nie znam nudy, nie, nie, nie,

bo ciekawi wszystko mnie.

Ref.: I już skarby, hop, hop z półek,

i z szuflady na podłogę.

Hej, hej, hej! To moje zbiory –

poustawiać znów je mogę.

Szklane kulki i maskotki,

i figurki różnych stworzeń,

i książeczki o zwierzętach.

Chcesz mieć zbiory? Każdy może!

Krople w szyby bam, bam, bam,

więc pomysły nowe mam

na zabawę, tralala,

a wy róbcie to, co ja.

Ref.: Przebieranki, gry planszowe,

teatrzyki oraz bale

i konkursy dla rodziny,

żeby czuła się wspaniale.

Potem mamie lub też tacie

wskoczyć grzecznie na kolana

i jesienne czytać bajki

albo słuchać deszczu grania.

Więcej o nas

Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?

Zapraszamy do kontaktu tel.: 504 876 818,
przesłania do nas wiadomości e-mail: sekretariat@przedszkole-nazaretanek.pl
lub po prostu odwiedzin. 

swieta rodzina

Troszczymy się z Bożą pomocą o Wasze najdroższe pociechy :-)