Założenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc marzec:
- poszerzanie wiedzy na temat Ziemi, kosmosu, pojazdów kosmicznych, następstwa czasu, kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych,
- wzbogacanie słownictwa czynnego o nazwy związane z kosmosem, utrwalenie znajomości znaczenia pojęć kosmos, Układ Słoneczny, planety, rozwijanie zainteresowania naukami przyrodniczymi,
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, wyobraźni, utrwalanie umiejętności pracy w zespole i zgodnej komunikacji, poznanie nowej piosenki,
- poznanie pojęć muzeum, historia, wdrażanie do właściwego zachowywania się w muzeum, kształtowanie postawy szacunku wobec przeszłości, uświadomienie wartości wspomnień, historii,
- poznanie nazw zawodów: archeolog, paleontolog, wzbogacenie słownictwa czynnego, poznanie i utrwalenie znajomości nazw dinozaurów, rozumienie pojęć: mięsożerny, roślinożerny, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat życia dinozaurów,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego
- poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie znajomości nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę,
- utrwalenie znajomości znaczenia powiedzenia W marcu jak w garncu, rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego, uczestniczenie w różnych formach aktywności, np. dramie,
- poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę, poznanie zjawiska powstawania tęczy,
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane,
- poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji, nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie.
Pojazd kosmiczny
Anna Edyk – Psiuk
Jesteś zdrowy i odważny?
Możesz nim polecieć w gwiazdy,
bo pojazdy takie mogą
podróżować Mleczną Drogą.
Możesz planet zwiedzić osiem
lub się spotkać z kimś w kosmosie.
Kto to będzie? Mnie nie pytaj.
Pewnie… pan kosmita.
„Startujemy”
sł. A. Filipkowska, muz. R. Dziekański
- Spójrz w dół! Planeta ziemia
błękitna jest od wody
a lasy i wzniesienia
dodają jej urody.
Ref. Zrobię dziś kosmiczny pojazd z prostokąta:
jeden trójkąt w górze dodam, dwa po bokach.
Niech rakieta mknie po niebie - to nie żart!
Cztery, trzy, dwa, jeden zero, start.
- Pędzimy Drogą Mleczną,
mijając gwiazd miliony,
gdzie Układ jest Słoneczny
w kosmosie nieskończonym.
- Gdy z ziemi patrzysz w gwiazdy,
na Księżyc czy planetę,
szczególik dojrzysz każdy,
zerkając przez lunetę.
„Nawróćcie się, nawróćcie się”
Nawróćcie się, nawróćcie się
Bo bliskie jest królestwo.
I zmieńcie się, i zmieńcie,
się bo na to czeka Bóg.
„Konik”
Depce konik, depce, do stajenki nie chce,
Żeby do Marysi– poleciałby jeszcze / 2 x
W podwóreczku naszym, studzieneczka stoi,
Kto jedzie, kto jedzie, konika napoi / 2 x
Siwy konik siwy, uzdeczka jedwabna
Czy duża, czy mała, Kurpianeczka zgrabna/2 x