Aktualności

kids read

Piosenki

 

Maryjo Maryjo Maryjo Jesienna i Różańcowa

 

Maryjo Maryjo Maryjo Jesienna i Różańcowa

Maryjo Maryjo Maryjo wysłuchaj każdego Zdrowaś

1. Ty której wiosna (2x) ptakami śpiewa (2x)

Kapliczko prosta (2x) z kawałkiem nieba (2x)

2.W twoim uśmiechu (2x) jest całe słońce (2x)

Po nocy grzechu (2x) dla nas wschodzące (2x)

3. Daj nam nadzieje (2x) jak gwiazdkę małą (2x)

Niech się już śmieje (2x) to, co płakało (2x)

4. Naucz nas słuchac (2x) szeptu anioła (2x)

Świętego Ducha (2x) w ciszy kościoła (2x)

5. Biegnij przed nami (2x) tam gdzie nas trzeba (2x)

Zostaw za nami (2x) kawałek nieba (2x)

6. Po świecie zbieraj (2x) ludzi bezdomnych (2x)

Furtki otwieraj (2x) w niebie ogromnym (2x)

7. Za rękę prowadź (2x) dzieci zgubione (2x)

gdy szepczą "Zdrowaś.." (2x) "Pod Twą obronę" (2x)

8. To Ty nas wołasz (2x) w niedziele dzwonami (2x)

We wszystkich kościołach (2x) módl się za nami (2x)

9. Pasterko nasza (2x) Dobrego pasterza (2x)

Do nas zapraszaj (2x) i chroń papieża (2x)

10. Chodź razem z nami (2x) naszymi drogami (2x)

We dnie i w nocy (2x) módl się za nami (2x)

11. Maluj swój obraz (2x) na każdej duszy (2x)

Niech twarz Twa dobra (2x) nieczułych wzruszy (2x)

12. Zapalaj gwiazdy (2x) gdy gaśnie wiara (2x)

Serc płomyk każdy (2x) niech tlić się stara (2x)

13. A gdy już jesień (2x) smutek przyniesie (2x)

Nasze szeptanie (2x) przemień w Różaniec (2x)

Jak paciorki różańca

Jak paciorki różańca przesuwają się chwile,

Nasze smutki, radości i blaski.

A ty Bogu je zanieś, połączone w różaniec,

Święta Panno Maryjo, pełna łaski!

Wirujące listki sł. Iwona Rup, muz. Miłosz Konarski

Dmuchnął wietrzyk w sadzie,

dmuchnął wietrzyk w lesie,

już wirują listki

po calutkim świecie.

Czerwone, brązowe

i pomarańczowe,

tańczą pod drzewami

listki kolorowe. /x2

 Dmuchnął wiatr na łące,

dmuchnął wiatr na polu,

już wirują listki

tu –w naszym przedszkolu.

Czerwone, brązowe

i pomarańczowe,

tańczą na dywanie

listki kolorowe. /2x

 

Wiersze

 

Na straganie  Jan Brzechwa

 

Na straganie w dzień targowy

Takie słyszy się rozmowy:

"Może pan się o mnie oprze,

Pan tak więdnie, panie koprze."

"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,

Leżę tutaj już od wtorku!"

Rzecze na to kalarepka:

"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"

Groch po brzuszku rzepę klepie:

"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"

"Dzięki, dzięki, panie grochu,

Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:

Blada, chuda, spać nie może."

"A to feler" -

Westchnął  seler.

Burak stroni od cebuli,

A cebula doń się czuli:

"Mój Buraku, mój czerwony,

Czybyś nie chciał takiej żony?"

Burak tylko nos zatyka:

"Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,

Bo przy pani wszyscy płaczą."

"A to feler" -

Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:

"Gdzie się pani tu gramoli?!"

"Nie bądź dla mnie taka wielka" -

Odpowiada jej brukselka.

"Widzieliście, jaka krewka!" -

Zaperzyła się marchewka.

"Niech rozsądzi nas kapusta!"

"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"

A kapusta rzecze smutnie:

"Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie,

Wnet i tak zginiemy w zupie!"

"A to feler" -

Westchnął seler.

 

 „  Leśne dzieci” – M. Kownacka

 

W gąszczach, gdzie drozdy śpiewają  pieśni,

jest tam wiele dzieci leśnych.

Chodzą dziki  - warchlaczki,

ubrane w śliczne pasiaczki

i zgrabne, płowe sarenki,

co mają w plamki sukienki.

Chodzą wilczki bure,

 liski z rudą kitką,

las się przypatruje ich figlom i zbytkom!

Ptaki im śpiewają i słonko im świeci,

drzewa pięknie szumią dla tych leśnych dzieci.

 

Umiejętności

 

W październiku dziecko:

 

- modli się na różańcu w domu i w przedszkolu,

- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,

- doskonali syntezę i analizę sylabową i głoskową,

- doskonali umiejętności matematyczne,

- rozpoznaje i wymienia owoce i warzywa,

- rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia,

- poznaje swoją miejscowość, jej historię, ważne obiekty i miejsca,

- stosuje zdrowe nawyki żywieniowe i uzasadnia swoje wybory. Troszczy się o własne zdrowie,

- rozpoznaje i nazywa sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu. Potrafi zaalarmować odpowiednie służby w razie potrzeby. Zna numery alarmowe,

- Wymienia cechy charakterystyczne dla jesieni,

- poznaje etapy rozwoju grzyba

- poznaje grzyby jadalne i niejadalne,

- rozpoznaje zawody artystyczne i potrafi o nich opowiedzieć – artysta malarz, muzyk, aktor, pisarz i poeta. Opowiada o Fryderyku Chopinie,

Cele ogólne:

  • dzielenie się własnymi przeżyciami, związanymi z wakacjami,
  • ustalenie zasad zachowania obowiązujących w grupie, na terenie przedszkola, ogrodu przedszkolnego oraz poza terenem placówki; wspólne tworzenie „Kodeksu zerówkowicza”,
  • udział w zabawach integracyjnych,
  • określanie i nazywanie stosunków przestrzennych: nad, pod, obok, w, na zewnątrz, wewnątrz,
  • wyróżnianie i nazywanie kierunków: na prawo, na lewo, na wprost,
  • nazywanie niektórych cech charakteru i wyjaśniani ich znaczenia,
  • porównywanie wielkości, stosowanie określeń: większy, mniejszy, największy, najmniejszy, cięższy, lżejszy,
  • wprowadzenie pojęć: zdanie, wyraz; wyróżnianie zdań w tekście i mowie oraz wyrazów w zdaniu; liczenie wyrazów w zdaniach,
  • przeliczanie przedmiotów w zakresie 10,
  • poznanie etapów powstawania książki,
  • utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych; wyróżnianie takich samych kształtów, klasyfikowanie,
  • zapoznanie z pojęciami: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.

Piosenki:

Kończy się lato”

muzyka i słowa: Danuta i Karol Jagiełło

Ref: Kończy się lato raz, dwa, trzy,
Dojrzewa jarzębina.
Kolczasty kasztan śmieje się,
Rok szkolny się zaczyna.

1. Skończyły się wakacje,
Do przedszkola wracać czas.
Będziemy znów wspominać
Morze i szumiący las.


Ref: Kończy się lato raz, dwa, trzy,
Dojrzewa jarzębina…

2. Czekają już zeszyty,
Kredki, rysunkowy blok.
Wakacje się skończyły,
Będą nowe, lecz za rok.


Ref: Kończy się lato raz, dwa, trzy,
Dojrzewa jarzębina…

„Mam sześć lat”

(sł. Ewa Zelenay, muz. Bernard Chmielarz)

Refren:

Mam sześć lat, masz sześć lat,

razem poznajemy świat!

Mam sześć lat, masz sześć lat,

poznaj z nami piękny świat!

Co wysokie, a co niskie,

co dalekie jest, co bliskie?

Śmieszne, smutne, głupie, mądre,

co wskazane, co rozsądne?

Co jeziorem jest, co morzem?

Jak zjeść kokosowy orzech?

Jak policzyć palce dłoni

i czy trąba to nos słoni?

Refren: Mam sześć lat...

Jak bezpiecznie przejść ulicę?

Czy jeść chipsy i słodycze?

Jak napisać swoje imię?

Ile wody w rzece płynie?

Co to znaczy „pod ochroną”?

Czemu zupę mamy słoną?

Wszystkie wiadomości nowe,

czasem ciężko wchodzą w głowę!

Refren: Mam sześć lat...

Koleżanko i kolego,

zastanawiaj się: „Dlaczego?”,

pytaj śmiało: „Co i jak?”

i poznawaj z nami świat!

Refren: Mam sześć lat...

„Czas radości”

(sł. Maria Witewska, muz. Wojtek Kaleta)

Podajmy sobie ręce, przekażmy miłość serc,

tak wiele do zrobienia na świecie jeszcze jest.

Niech prawda w naszym słowie rozbije

kłamstwa mur,

a wiedza – mądra matka – rozwiąże

każdy spór.

Łańcuchem dobrej woli otoczmy cały kraj,

a ty, muzyko duszy, bez końca graj i graj!

Zmartwienia gdzieś przepadną,

ostatnia wyschnie łza,

pomników prawych ludzi nie zniszczy

nigdy rdza.

Jak dobrze być człowiekiem i wolny wybór mieć,

szlachetna nasza myśli, ty nad poziomy wzleć

i sięgaj za horyzont i prowadź zawsze nas,

jesteśmy tu w nagrodę – radości nastał czas.

Wiersz:

„Jadą goście”

M. Olechowska, D. Raczyńska

Wreszcie nadeszło to upragnione,

To wyczekane i wyśnione,

Moje marzenie o sześciu świeczkach.

Dzisiaj zostanie spełnione.

W domu wielka wrzawa od samego rana:

Mama niewyspana, ale roześmiana.

Duży stół nakrywa tata,

Bo zawita tu pół świata.

Już wybiła ta godzina,

Właśnie schodzi się rodzina –

Dzwonią do drzwi: dziadek, babcia,

Wujek Krzysio, ciocia Sabcia.

Jest i Piotruś i Marysia –

Są to dzieci wujka Rysia.

Dziadka Tadka też witamy,

To jest tata mojej mamy.

Słychać śmiech cioci Renaty,

Czyli siostry mego taty.

Przyszła razem ze swym dziadkiem,

Który dla mnie jest pradziadkiem.

Coraz więcej jest radości,

Coraz więcej wchodzi gości.

Wszyscy już przy stole siedzą,

Tort urodzinowy jedzą.

Więcej o nas

Chcesz dowiedzieć się o nas więcej?

Zapraszamy do kontaktu tel.: 504 876 818,
przesłania do nas wiadomości e-mail: sekretariat@przedszkole-nazaretanek.pl
lub po prostu odwiedzin. 

swieta rodzina

Troszczymy się z Bożą pomocą o Wasze najdroższe pociechy :-)